Teckensnitts storlek: +

Planera dina träningspass!

Planera dina träningspass!

Något som verkligen kan göra träningen både roligare och mer effektiv är att ha en bra och enkel plan innan träningspassen. Inte minst tycker jag det är viktigt om jag ska åka iväg och träna och kanske har hyrt in mig i en träningslokal. Då vill jag ha en bra plan för hur jag ska fördela träningen så jag utnyttjar tiden på bästa sätt! Samma sak gäller om man ska träna ihop med andra, ska alla få ut det bästa av träningen är det mycket lättare om man planerat innan.

Innan midsommar hade jag bokat in att åka och träna i en hundhall med Flynn. Även om det är mysigt att träna utomhus den här tiden av året så tycker jag att freestylen och heelworken går bättre om man då och då kommer iväg till en hall och kan träna på ett jämnt underlag och framför allt är det smidigare vad gäller musiken! Jag blir lite extra skärpt på sånna träningspass också.

Eftersom jag tränar på sånna tider så att jag åker redan strax efter 06 på morgonen de gånger jag hyr en hall, så lägger jag min träningsplan kvällen innan (det är också då jag packar och ställer fram allt som ska med så jag inte missar något på morgonen bara för att jag är trött eller har bråttom). Jag litar inte på att jag i stundens ingivelse ska få kreativa bra idéer eller komma ihåg vad vi behöver nöta på utan det ska stå nedskrivet i vår lilla anteckningsbok! Beroende på vad vi ska göra så kan det vara bara en grov skiss eller mer detaljerade anteckningar. Så här såg planen inför det senaste träningspasset i hallen ut:

1) Värm upp med framåt & sidorörelser i flyt i positionerna 1, 5, 3, 7, 2, 8 med utplacerad externbelöning (godisskål) och musiken rullande i bakgrunden.

PAUS & UTVÄRDERA

2) Kör igenom programmet som helhet till musik. FILMA.

PAUS & UTVÄRDERA, KOLLA FILMEN

3) Kör övergångar & kedjor ur programmet utifrån hur det såg ut under pass 2.

PAUS & UTVÄRDERA

4) Kör igenom programmet till musik med förutbestämda belöningspunkter (utifrån hur det gick pass 2 & 3)

PAUS & UTVÄRDERA

5) Växla till freestyle: uppgift: testa av de olika nya delarna i programmet, klocka dem, plus repetera introt.

GÅ AV FLYNN, VILA & UTVÄRDERA

Ett litet klipp från freestyleträningen.

I varje paus går jag och sätter mig, Flynn får chans att dricka och sen ligger han och vilar vid mina fötter medan jag skriver ner korta anteckningar om hur passet vi just genomfört gick, saker jag kom på, saker att tänka på nästa gång. Ofta blir den här utvärderingen grunden inför nästa lilla pass, som att pass 3 i min plan ovan bygger på vad jag skriver ner efter att ha utvärderat pass 1 & 2. Det sättet fungerar ofta bäst för mig för då får jag både koll på att jag får med alla de olika delar jag vill öva på (om vi ska jobba med helhet, kedjor, tävlingsträning eller nöta detaljer osv) men anpassade efter dagsformen och det som passet innan visade mig att jag behöver tänka på.

Att gå och sätta sig och skriva korta anteckningar och tänka igenom mellan varje pass gör träningen väldigt mycket bättre och så får hunden tätt med vilopauser. Det ger också möjlighet att återställa en aktivitetsnivå som är på väg åt fel håll i något pass och för föraren -att nollställa känslomässigt om något gick mindre bra! Jag ger mig själv ibland i uppgift att ENBART skriva ner de saker som vi var riktigt bra på bara för att inte falla i fällan att bli för kritisk på detaljer och struntsaker och tappa det viktigaste: glädjen i att träna ihop och få till bra helhet.

Hopas du blivit inspirerad att strukturera upp din egen träning! Lycka till!

 

0
 

Kommentarer

Kommentarer saknas
Redan registrerad? Logga in här
Guest
lördag, 18 november 2017
Om du vill registrera dig, fyll i användarnamn och namnfältet

Captcha bild