Lucka 7: Hitta dina omstartspunkter!

Hur väl vi än förberett oss och hur mycket vi än övat på att vi ska sköta våra uppgifter under tävlingen, så kommer för eller senare den gången då något lyckas störa ut dig så dina tankar börjar vandra iväg dit de inte ska. Det kan vara något utifrån som sker, eller det kan vara något som du själv gör som leder till att din koncentration störs eller att en negativ tanke dyker upp i huvudet mitt under din prestation.  Eller kanske bara att du känner att du blivit för spänd och har en annan aktivitetsnivå än vad du vill ha med antingen ett för brett synfält eller tvärt om ett avsmalnande tunnelseende som känns stressande.

För det första, det är helt OK. Det händer alla någon gång, ja, även den föraren som vinner VM är då och då med om detta, jag lovar. Tricket är att ha en plan för hur du så fort som möjligt kan ta dig bort ifrån den negativa tanken, händelsen eller känslan och få dig tillbaka på rätt spår igen. Jag kallar ofta detta för omstartspunkter, en plats eller ett beteende där du så att säga startar om igen.

Beroende på vilken sport du tävlar i, kan det finnas olika sådana ställen som är lättare att använda sig av. Tävlar du i lydnad? Då har du en omstartspunkt åtminstone vid varje moments avslutning (och ofta flera under momenten med). Tävlar du i rallylydnad? Där är varje gång du själv stannar till ett enkelt val av omstartspunkter. Men även i sporter som löper ”i ett” finns det tillfällen då du kan ta en mikrostund och samla ihop dig och komma rätt in i tävlingen igen. Tävlar du vallning? Då kan en omstartspunkt vara när framdrivningen avslutas och du vänder upp dem mot fråndrivningen, eller när du tar in dem i delningsringen. Tävlar du freestyle eller htm? Då har du säkert korta ögonblick i din rutin där du kan samla ihop dig och gå vidare från noll igen även om du inte kan pausa i musiken så att säga.

Fundera över var dina omstartspunkter finns och du kommer upptäcka allt fler ställen då du kan se till att återkomma till här och nu och att sköta dina uppgifter om något skulle gått på tok innan.
Och som alltid… det här ÖVAR du dig på under era TRÄNINGSPASS så klart, det är inget du kan hoppas på bara ska fungera på tävlingsdagen utan förberedelser! Så, se till att något stör dig, att saker går på tok och att dina tankar börjar vandra när du tränar så är du förberedd på hur du hanterar det när det sker på tävling!

/Anna Larsson

Sugen på en hundkurs? Här hittar du Glädjeklicks kurser: http://www.gladjeklick.se/index.php/bokning/kurser

 

                                                                                                                                    

Lämna en kommentar

X