Lucka 14: Öva avslappning.

Något som jag tycker verkligen hjälper i stressiga perioder, är att avsätta tid till att öva avslappning. Precis som allt annat är detta både något som blir lättare ju mer man tränar på det och dessutom att regelbundet lägga tid på avslappningsövningar gör att du sänker den allmänna stressnivån och det leder till att du kan prestera bättre när du behöver det! Ska vi kunna gå på max när vi ska tävla, måste vi också kunna varva ner och slappna av bra för att återhämta oss mellan prestationstillfällena. Det är verkligen inte bara hundarna som behöver bra på och av-knappar utan det är minst lika viktigt hos oss förare!

Jag är tämligen rastlös av mig och har i alla år haft mycket lättare för att koppla av om jag får röra mycket på mig. Men vips åkte jag på plantar fasciit (kraftigt inflammerad sena i foten, förstadiet till hälsporre och gör väldigt ont och tar lång tid att bli av med) i somras och insåg att raska långpromenader eller ännu hellre ett löppass, min vanliga lösning på att få ner stressen när axlarna sitter vid öronen, man upptäcker att man biter ihop käkarna benhårt och tankarna bara snurrar, de sakerna kunde jag inte längre göra! Då tog jag tag i detta att lära mig slappna av utan att behöva vara fysiskt aktiv och det är en stor vinst har jag insett!

Naturligtvis finns det många olika sätt att öva avslappning på, andningstekniker, meditation, avslappning genom att gå igenom alla muskelgrupper i kroppen och först spänna och sedan slappna av i kroppsdel efter kroppsdel osv. Vad som passar och vad man trivs med är säkert både en smaksak och tillvänjning genom träning.

Själv valde jag att leta upp några olika inspelningar på Storytell med avslappningsövningar. Ofta kan dessa även kombineras även olika affirmationer (positiva påståenden, självbekräftelse enkelt uttryckt) om man trivs med det. Då får du först en vägledning i avslappningen (ofta via fokus på din andning och eller att spänna och sedan slappna av i olika muskler) och sedan en bit in i övningen när du slappnat av kommer du få höra olika affirmationer som är tänkta att vara lättare att ta till sig i det avslappnade tillstånd som du befinner dig i.

Här märkte jag något festligt! Jag har i många år haft väldigt svårt för affirmationer. Tanken på att ställa sig framför spegeln och säga positiva saker om mig själv har känts både larvig, oseriös och pinsam. Jag har någon gång försökt men tyckt att det känns väldigt, väldigt konstlat och inte alls effektivt. Men affirmationer intalade på band efter att man gått ner i en riktigt djup avslappning, det var mycket lättare att ta till sig upptäckte jag! Intressant!

Jag kör fortfarande avslappningsövningarna mest för den rent fysiska avslappningen och för att få en mental paus men kanske ger affirmationerna som följer med på köpet en liten extra ego-boost också. Känns bra gör det i alla fall och en väldigt trevlig lösning när jag inte kan stressa ner på de sätt jag brukar med långa, snabba promenader eller med löpning.

Så, känner du att du ofta stressar så varför inte gå in på Storytel eller liknande tjänst och botanisera tills du hittar någon avslappningsövning som du tycker känns OK och testa. Ge det hela sedan ett antal gånger för precis som allt annat måste vi öva oss innan vi kan förvänta oss resultat –och det gäller även för att kunna slappna av. Ju mer du övar på detta i vardagen, ju lättare på sikt att få det att fungera även i mer stressiga miljöer.
/Anna Larsson

Sugen på en hundkurs? Här hittar du Glädjeklicks kurser: http://www.gladjeklick.se/index.php/bokning/kurser

Lämna en kommentar

X